zondag 2 maart 2014

Hangplekproat

Vanmiddag was ik bij het debat op de Markt in het kader van de Enschedese Gemeenteraad verkiezingen. Keurig verzorgd door Boekhandel Broekhuis en er waren zo'n 55 personen aanwezig.
Gastspreker was hoogleraar professor doctor Kees Aarts.
Hij hield een zeer intetessant neutraal college, want zo kon je het wel noemen. Het waren punten die de meeste potentiële kiezers en politici al wisten. o.a. dat de politiek niet naar de burgers luisterd en als ze dat doen en dan nemen ze, de ambtenaren,  het niet mee in de uitvoering van projecten e.d. Ook bestempelde hij het gedrag van politici met kluitjesvoetbal. Ze hebben een hot item en ze rennen er achteraan en ze vinden er allemaal wat van.
Na wat over en weer gediscuseer over de voors en tegens van Twente airport, het nieuwe plein in Lonneker, sluipverkeer en zo meer.
Het ging ook nog over wel of geen kiesdrempel, de SP tegen omdat ook kleine partijen een kans moeten hebben en de PvdA voor want dat maakt besturen een stuk makkelijker. Voor beide is wat te zeggen, maar als ik naar Amerika kijk met zijn twee partijen, gaat het daar ook niet van een leien dakje.
Kees Aarts gooide er een hele goeie in:
Lokale partijen hebben geen invloed inzake de politieke besluitvorming in Den Haag en zijn dus overbodig.
Ik dacht dat zit toch anders:
Het lijkt wel dat Den Haag niet naar ons stemmers luisterd, dus stem ik lokaal, dan heb ik heb ik toch nog een beetje invloed.
En als ik landelijk stem op een Haagse partij, hoop ik dat die dan via de kamer naar de gemeente toe ook onze belangen behartigd.
Maar zo werkt het kennetlijk niet, want dat ventileerde ik na afloop bij een groepje doorgewinterde politici met zeer rappe praters.
En ik......mensen.... snif...snif...snif... ik ging, als groentje, af als een gieter, kreeg te horen dat ik er niets van begreep, je hebt toch niet voor niets die gele Burgerbelangen Enschede sjaal om, dan moet je dat toch weten.
Later dacht als ik die sjaal nou niet om gehad had ik dan wel fatsoenlijk antwoord gekregen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten