zaterdag 15 maart 2014

Hangplekproat

Waar gaat je stem naar toe als je niet gaat stemmen?
Een vraag die ik geregels kreeg bij het flyeren voor mijn lokale partij Burgerbelangen Enschede.
Nou doe ik dat niet zo vaak, want ik ben meer van de p.r., media, en de hand&span diensten.
Maar goed, ik stond dus als extra bij de kraam in Boekelo en aan de voorbijgangers vroeg ik:  Gaat u nog stemmen of bent u nog niet in stemming?
Dat geeft dan de politieke proat en mijn doel is natuurlijk dat er op de BBE gestemt wordt.
Soms kwam de vraag als ik niet stem waar wordt er dan mee gedaan?
Ze worden dus verdeeld, maar op een manier die feitelijk geen invloed heeft op de uitslag, alsof je niks verdeeld dus eigenlijk. Vroeger dacht ik dat alle niet uitgebrachte stemmen naar de grootste (2 of 3) partij(en) gingen, maar dat is gelukkig niet waar.
 Ze worden ook niet verlood. Stemmen blijft de beste optie.

Een heel kort voorbeeldje :
Er zijn 100 stemmen. 30 voor partij a, 40 voor partij b en 10 voor partij c. 20 mensen hebben niet gestemd., 80 dus wel.
Nu worden die 20 stemmen ’ verdeeld’  naar diezelfde ratio : 3/8 naar partij a, 4/8 naar partij b en 1/8 naar partij c.
Zijn er van die 20 niet-stemmers 10 blanco stemmers, dan zouden er 10 worden versleuteld en zijn die andere 10 feitelijk niet-bestaand.
P.S Het is gegooglede wijsheid dus .....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten