vrijdag 28 februari 2014

Hangplekproat

Eergisteren was ik bij het politieke onderwijs en kultuurdebat onder leiding van Han Pape in het Vestzaktheater.
Mijn verwachting was dat de onderwijs wethouder Jeroen Hatenboer er zou zijn. Jammer want dan had ie zich tenminste kunnen verdedigen, er was nogal wat kritiek op zijn beleid. Hij zou zich te weinig geprofileerd hebben. Ik denk dat heeft te maken met zijn liberale opvatting, dat scholen zelf moeten bepalen hoe zij hun onderwijs invullen wat zij met hun centjes doen. De gemeente is van de huisvesting en het rijk van de centjes om dit onderwijs te geven. Volgens een aantal raadsleden heeft hij zich voornamelijk  sterk gemaakt voor talent ontwikkeling. Dat is een goede zaak toch dacht ik zo.
D66, VVD,  eenmansfractie Wim van de Noort en Groen Links mochten mee debatteren en andere vertegenwoordigers van de partijen zaten tussen het publiek.
Er waren totaal zo'n 65 personen.
Han Pape vroeg naar de toekomstvisie van de heren en  dat is kort samenvattend: Er moet geprobeerd worden om afgestudeerden voor onze regio te behouden en technisch onderwijs moet gestimuleerd worden vanwege de werkgelegenheid.
Volgens de PvdA mogen er wel wat extra centjes naar onderwijs begeleiding.
Het rondje cultuur was voor Groen Links een hot item daar mag niet op bezuinigd worden. Een aantal activiteiten hadden internationaal belangstelling en was de subsidie waard. Daar waren de andere heren het eigenlijk niet zo mee eens, die zijn meer voor cultuur op maat,  dus naar wat de gemiddelde burger vraagt.
Iemand uit het publiek vond dat er te veel geld blijft hangen in het onderwijsbestuur dat moet naar de onderwijs vragenden.
Iets dergelijks heb ik ook al bij het Zorgdebat gehoord.
Volgens de SP moet dit politiek debat niet voor inhoudelijke onderwijs zaken gaan.
De muzikale omlijsting werd verzorgd door Oscar Rozenburg en zijn moeder met uitstekende zang en pianospel.
Oja, ik kreeg een opmerking van de fractievoorzitter van een landelijke partij: Ben jij die man die op facebook die die stekelige verhaaltjes schrijft?
Eh.... ja... en zonder blozen stelde ik me voor en hebben we een poos gezellig staan kletsen.
Over een ding waren we het zeker eens, beide deden we dit  "werk" met veel plezier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten